lördag 7 mars 2009

Jag fattar inte Skugge, därför finns jag.

Idag roar jag mig med att läsa på Newsmill. Ett ämne och två artiklar fångar mitt intresse.

Ämnet för dagen är Linda Skugges skilsmässa, och den första artikeln är skriven av Gudrun Schyman. Sens moralen i den artikeln verkar vara "jag hade rätt", som en replik på att F! problematiserade kärnfamiljen, och att den kunde se ut lite hur som helt idag, samt fick kritik av Skugge för det.

Då replikerar Skugge med en konstig artikel där hon säger sig ha varit gift med en karl i 14 år och fått ta allt ansvar själv. Därför tror hon inte på äktenskapet längre utan det är en kvinnofälla. Det är något jag funderat på länge när jag läst hennes artiklar om hur schysst det är att ha familj och att livet i kärnfamiljen är bättre än andra liv. Hur kan hon, som verkar så självständig och rak i offentligheten, stå ut med att ta allt ansvar hemma?

Nu gör hon en pudel och börjar plötsligt tala i förhärligande toner om hur fantastiskt livet som frånskild morsa skall bli, för hon kan beställa hem karlar som fäller träd åt henne och tvättar bilen, utan några känslomässiga bindningar.

Detta tas som ursäkt för att äktenskapet är skit, men är det egentligen äktenskapet som är felet. I den meningen att den består av två vuxna. Är det inte istället kommunikationen i familjen som är problemet och kanske stelbenta värderingar som lever kvar?

Slutligen är Skugge glad för att hennes karl har hittat en annan, som förmodligen kan ta hand om honom, och att hon är schysst begåvad och snygg. Vad är det för manssyn? Ser Skugge på honom som ett barn?

Diskussionen leder sedan till en konstig vinkel, där vänster- respektive högerpolitik hamnar i fokus. Vänstern gör inte ett skit, men det gör de enligt Schyman. Högern är bra för de har instiftat hushållsnära tjänster. På det finns ännu ingen replik.

Det enda man kan konstatera NU är att familjen offentlig, och dessutom erkänt politiserad. Så har det inte varit alla tider. Att politiseringen har erkänts, trots att staten sett till att vi ofta skaffar två barn med två års mellanrum. Det är bäst ekonomiskt.

Nu skall vi skaffa trädfällare (manlig) och städerska (kvinnlig) som vi betalar med skattade pengar. Det är jämställdhet och kvinnlig frigörelse enligt Skugge. Hon gör tom reklam för två firmor där man kan hyra män i sin artikel, genom länkar. Ingen reklam för kvinnliga städerskan, trots att denna sägs finnas.

Jag fattar inte Skugge, därför finns jag.
För jag har länkat min blogg på Newsmill..:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar