onsdag 25 februari 2009

Den ädla konsten att fokusera

En fascinerande sak med att ha djur är att genom dom lära sig något om livet.

Hemma hos mig bor hunden "Toaborsten", som är en yorkie-blandning. Han heter egentligen Stitch, men i likhet med andra hundägare har jag också en mängd smeknamn på honom. Ofta blir det bara det korta namnet "borsten" han får heta i inofficiella sammanhang.

Idag har jag lärt mig något om konsten att fokusera av Stitch. Det gäller att prioritera i samhällets informationsflöde, och på det är han expert. Han har fyra intressen för närvarande.

1) Att lukta där andra hundar markerat, och leta efter tikar som löper.
2) Att hälsa på människor han känner eller tar kontakt med honom.
3) Att tramsa och umgås med andra hundar.
4) Att äta.

Detta är de fyra saker som han uppehåller sig vid under en vanlig dag. Så idag har en hare och två rådjur sprungit förbi honom, men dem ignorerade han fullständigt. Det var överflödig information = bort.

Jag stannade däremot och tittade på de andra djuren, för de tyckte jag var mer intressanta än hans snödrivor med hundmarkeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar