torsdag 12 februari 2009

Mysteriet med det miljövänliga tåget.


Nu skall vi helst resa miljövänligt, och med det menas i allmänhet tåg alternativt kollektivtrafik i storstäder.



Ett mysterium är att - trots att staten uppmanar till hållbara transporter och har inflytande över SJ som har monopol på många sträckor - känner jag mig skinnad på pengar när jag beställer tågbiljetter.

Idag åker jag från Stockholm till Malmö. Den billigaste biljetten tor som jag hittat kostar nästan 1200 kronor, icke ombokningsbar. Då åker jag inte ens X2000. Hade jag valt flyg hade det kostat 900 kronor tor från Bromma. Hade jag valt bil och åkt ensammen hade jag kommit under 1200 kronor tor.

Hade jag haft personligheten att bli asförbannad, och totalt skitit i att åka till Skåne, hade jag kunnat få en biljett till London för 1500 kronor tor med British Airways. Eller en sista minuten på lördag till vänner i Geneve för 499 kronor tor med Vingresor.

Nu är det sannerligen dags att staten pressar priserna på tågbiljetter - eller slopar monopol på sträckor - så deras reklamkampanjer för miljövänligt åkande attraherar människor. Annars är reklamkampanjerna bortkastade pengar. Ytan måste också fyllas med innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar